Ana Sayfa Bireysel Başvuru Anayasa Mahkemesi bireysel başvuru karar düzeltme şart mı?

Anayasa Mahkemesi bireysel başvuru karar düzeltme şart mı?

Anayasa Mahkemesi bireysel başvuru için karar düzeltme yoluna başvurulmalı mı?

Anayasa Mahkemesine (AYM) bireysel başvuru yapmadan önce karar düzeltme yoluna başvurulması gerekir mi? Karar düzeltme, başvurucular tarafından adli (hukuk) yargı ve idari yargı kollarında doğrudan talep edilebilen bir hukuk yoludur. Ceza yargılamasında ise karar düzeltme yoluna başvurma yetkisi Cumhuriyet Başsavcısına tanınmıştır (Anayasa Mahkemesi bireysel başvuru için karar düzeltme).

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM), ceza yargılamalarındaki karar düzeltme yolunu olağanüstü bir yol olarak tüketilmesi gerekli yollar arasında görmemektedir (Aksaç/Türkiye, B.No: 41956/98, 15/07/2004). Hukuk davaları ile adli yargı yönünden ise bu yol, her ne kadar olağan hukuk yolu olarak kabul edilse de AİHM karar düzeltme yolunun etkililik koşulunu sağlamadığını belirterek tüketilmesini zorunlu görmemektedir.

Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru için karar düzeltme şart mı?

Anayasa Mahkemesi ise bireysel başvuruda karar düzeltme yolunun etkili görülüp görülmeyeceği konusunu başvuruculara bırakmıştır. Bu durumda iki olasılık gündeme gelmektedir.

1- Başvurucular, karar düzeltme yolunu etkili görebilir ve bu yola başvurabilirler. Bu durumda AYM bu yolu artık tüketilmesi gereken hukuk yolu olarak değerlendirecektir. Böyle karar düzeltme yoluna başvuran başvurucular, söz konusu taleplerinin sonuçlanmasını beklemeden bireysel başvuru yapamazlar. Dolayısıyla bireysel başvuru
için öngörülen 30 günlük süre de işlemez.

Öte yandan, bu yola bir defa başvurulduktan sonra feragat edilecek olursa, etkili görülen karar düzeltme yolunun yolun usulüne uygun tüketilmediği sayılacak ve söz konusu başvuru kabul edilebilir bulunmayacaktır.

2- Başvurucular, karar düzeltme yolunu etkisiz bir yol olarak görebilir ve Anayasa Mahkemesi bireysel başvuru karar düzeltme yoluna başvurmayabilirler. Bu durumda temyiz onama kararının öğrenilmesinden itibaren 30 günlük bireysel başvuru süresi başlar. Bireysel başvuru süresinin başlaması için ilgili kanunlarda karar düzeltme yolu için öngörülen 15 günlük başvuru süresinin dolmasını beklemeye gerek yoktur.

AYM bireysel başvuru süresi ve karar düzeltme

AYM, AİHM‘den farklı olarak, karar düzeltme yolunun (Anayasa Mahkemesi bireysel başvuru karar düzeltme) etkili sayılıp sayılmamasını başvurucuların takdirine bırakmıştır. Bu durum, bireysel başvuru süresinin başlangıcı yönünden bazı tartışmaları beraberinde getirmektedir. AYM, bu konuda tartışmalı olabilecek üç farklı duruma yönelik üç farklı belirlemede bulunmuştur.

Karar düzeltme yolu kapalı olan kararlara karşı AYM’ye bireysel başvuru süresi

Karar düzeltme yolu kapalı olan kararların öğrenilmesinden itibaren bireysel başvuru süresi başlayacaktır. Başvurucular, karar düzeltme yolu kapalı olmasına rağmen bu yola başvurmuşlarsa bu başvurunun süreye bir etkisi olmayacaktır.

Karar düzeltme yolunu etkili görmeyen başvurucular yönünden AYM’ye bireysel başvuru süresi

Başvurucuların karar düzeltme yolunu etkili görmemeleri mümkündür. Bu durumda temyiz sonucunda verilen kararın öğrenilmesinden itibaren bireysel başvuru süresi başlar. Eğer bu hukuk yoluna gidilmemiş ise karar düzeltme yolu için öngörülen 15 günlük sürenin hesaba katılmayacağıdır. Yani karar düzeltme yolunu etkili görmeyen başvurucular yönünden 30 günlük bireysel başvuru süresi, 15 günlük karar düzeltme süresinin sonundan değil, temyiz kararının sonucunun öğrenilmesinden (örn. temyiz onama kararının tebliğinden) itibaren başlar.

Karar düzeltme yolunu etkili gören başvurucular yönünden bireysel başvuru süresi

Karar düzeltme yolu açık olan bir hükme karşı bu hukuk yolu etkili görülerek işletilmiş ise bireysel başvuru süresi, karar düzeltme isteminin reddi kararının öğrenildiği tarihten itibaren başlayacaktır. Bu hukuk yoluna bir defa başvurduktan sonra, ana kural bu yolun tüketilmesini beklemektir (Anayasa Mahkemesi bireysel başvuru karar düzeltme).

Bireysel Başvuruhttp://www.bireyselbasvuru.com.tr
Hukuk alanında en merak edilen konular hakkında avukat ve hukukçulara en güncel hukuki bilgiler. Hukuki sorunlara hukuksal cevaplar...

Soruşturma zamanaşımı süresi ne kadar, soruşturma ne kadar sürer

Soruşturma zamanaşımı süresi ne kadarSoruşturma ile en çok merak edilen konulardan...

Müşteki ne demek? Müşteki mahkemeye girmezse ne olur?

Müşteki ne demek?Bu yazımızda sizlere "müşteki...

Radar cezalarına itiraz dilekçesi nasıl hazırlanır, nasıl itiraz edilir

Radar cezalarına itiraz dilekçesi (2019)Radar cezalarına itiraz...

Plakaya yazılan ceza itiraz dilekçesi. Araç plakasına yazılan ceza dilekçesi

Plakaya yazılan ceza itiraz dilekçesiPlakaya yazılan ceza...

Kovuşturmaya yer olmadığı kararına itiraz dilekçesi örneği

Kovuşturmaya yer olmadığı kararına itirazKovuşturmaya yer olmadığı kararına itiraz...

En çok okunanlar

Gizli tanık beyanları tek başına hükme esas alınamaz

Gizli tanık beyanları tek başına hükme esas alınamaz
Gizli tanık beyanları tek başına hükme esas alınamaz Gizli tanık beyanları tek başına hükme esas alınamaz. Anayasa Mahkemesi...

Örgüte bilerek ve isteyerek yardım etmek (TCK 220/7)

Örgüte bilerek ve isteyerek yardım etmek (TCK 220/7) konusunda AİHM kararı
Örgüte bilerek ve isteyerek yardım etmek (TCK 220/7) konusunda AİHM kararı

Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru nedir? Bireysel başvuru nedir?

Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru nedir? Bireysel başvuru nedir?
Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru nedir? Bireysel başvuru nedir? Bireysel başvurunun tanımı Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru nedir? Bireysel başvuru, temel hak ve...

Bireysel başvuru kapsamındaki haklar nelerdir (AYM)

Bireysel başvuru kapsamındaki haklar nelerdir?
Bireysel başvuru kapsamındaki haklar nelerdir? Bireysel başvuru kapsamındaki haklar nelerdir? Bireysel başvuru kapsamındaki haklar hakkında kısa bilgiler. Bireysel başvuruya konu edilebilecek haklar nelerdir? Hangi...

Su kirliliğinin çevresel etkileri konusunda devletin pozitif yükümlülüğü vardır

Su kirliliğinin çevresel etkileri konusunda devletin pozitif yükümlülüğü vardır
Su kirliliğinin çevresel etkileri konusunda devletin pozitif yükümlülüğü vardır Su kirliliğinin çevresel etkileri yaşam alanlarımız ve toplum sağlığı...