Ana Sayfa AİHM Kararları Engelli öğrencinin eğitim hakkı konusundaki Enver Şahin/Türkiye kararı

Engelli öğrencinin eğitim hakkı konusundaki Enver Şahin/Türkiye kararı

Adli tatil ne zaman başlıyor ve bitiyor? 2020 yılı adli tatili ne zaman

2020-Adli tatil ne zamanAdli tatil ne zaman başlıyor ve bitiyor sorusunun cevabı mahkeme ile işi olan tüm vatandaşları ilgilendiren...

Fethi kabir kararını AİHM özel ve aile hayatına saygı hakkına aykırı buldu

Fethi kabir kararını AİHM özel ve aile hayatına saygı hakkına aykırı buldu Fethi kabir kararı AİHS’ye aykırı bulundu. Avrupa İnsan...

Soruşturma nedir?

Soruşturma nedir. Adli soruşturma nedir Soruşturma nedir? Soruşturma (CMK 2), suç haberinin alınmasıyla başlayıp esas olarak savcı ve onun yardımcısı...

Hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararına itiraz dilekçesi (HAGB)

Hükmün açıklanmasının geri bırakılması (HAGB) kararına itiraz dilekçesi örneği Hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararına itiraz dilekçesi (HAGB) örneği aşağıdadır. Ancak...

TCK 53-Belli hakları kullanmaktan yoksun bırakılma nedir?

TCK 53-Belli hakları kullanmaktan yoksun bırakılma uygulamasıBelli hakları kullanmaktan yoksun bırakılma (TCK 53), 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun 53....

Cumhurbaşkanına hakaret suçu nedir (TCK 299)

Cumhurbaşkanına hakaret suçu (TCK 299)Cumhurbaşkanına hakaret suçu 5237 sayılı Türk ceza Kanunu'nun (TCK)’nın 299. maddesinde düzenlenmiştir. TCK 299'da düzenlenen...

Kusur ne demek? Hukukta kusur nedir?

Kusur ne demek?Kusur ne demek? Hukukta kusur, işlediği haksızlıktan dolayı failin kınanabilmesi demektir. Kusur, ceza sorumluluğunun esasını oluşturan bir...

Denetimli serbestlik imza yeri değiştirme

Denetimli serbestlik imza yeri değiştirme dilekçesi Denetimli serbestlik imza yeri değiştirme mümkündür. Denetimli serbestlik imza yeri değiştirme dilekçesi örneği aşağıdadır. Denetimli...

Engelli öğrencinin eğitim hakkına ilişkin Enver Şahin/Türkiye kararı Büyük Daireye gönderildi

Engelli öğrencinin eğitim hakkı konusunda AİHM tarafından verilen karar Büyük Daireye sevk edildi. AİHM, engelli öğrencinin taleplerinin yerinde olmayan gerekçelerle reddedilmesi nedeniyle eğitim hakkı ve ayrımcılık yasağının ihlal edildiğine karar vermişti (karar metnine buradan ulaşabilirsiniz: Enver Şahin/Türkiye, B. No: 23065/12, 30/1/2018) [bu konuda şu yazıyı da okuyabilirsiniz: AİHM’den engelli öğrencinin eğitim hakkına ilişkin karar]

Engelli öğrencinin eğitim hakkı konusunda AİHM yaklaşımı

Eğitim hakkı Sözleşme‘ye ek 1 No’lu Protokol’ün 2. maddesinde düzenlenmiştir. Madde metni şöyledir:

“Hiç kimse eğitim hakkından yoksun bırakılamaz. Devlet, eğitim ve öğretim alanında yükleneceği görevlerin yerine getirilmesinde, ana ve babanın bu eğitim ve öğretimin kendi dini ve felsefi inançlarına göre yapılmasını sağlama haklarına saygı gösterir.”

Sözleşme‘ye ek 1 No’lu Protokol’ün 2. maddesinin birinci cümlesi bireysel eğitim hakkını güvence altına almaktadır. İkinci cümlesi ise ebeveynlere çocuklarının kendi dini ve felsefi inançlarına göre eğitim almasını sağlama hakkını güvence altına alır.

Bu konuda şu yazıyı da okuyabilirsiniz

Eğitim hakkı ve ayrımcılık yasağının ihlali iddiası

Başvurucu, Sözleşme’nin 1. protokolünün 2. maddesi (eğitim hakkı) ve 14. maddesini (ayrımcılık yasağı) ileri sürerek binalarda gerekli düzenlemelerin yapılması
talebinin reddedilmesi nedeniyle eğitimini bırakmak zorunda kaldığını belirtmiştir.

Başvurucu ayrıca Sözleşme‘nin 8. maddesi (özel ve aile hayatının korunması hakkı) ile 14. maddesinin birlikte göz önüne alındığında, başka birinin kendine yardımcı olmasının mahremiyetini ihlal edeceğini iddia etmiştir.

Engelli öğrencinin eğitim hakkı

AİHM, idare mahkemesinin Sözleşme‘nin 14. maddesi ile Sözleşmeye Ek 1 No.’lu Protokol’ün 2. maddesi birlikte korunan hak ve ihtiyaçları ile söz konusu ihtiyaçları karşılama kapasitesi arasında bir denge kurmadığını belirtmiştir.

İdare mahkemesi, benzer bir çözümün hangi manada uygun olduğunu kanıtlamamıştır. Sadece bir kişinin başvurucuya yardım sunmak üzere görevlendirileceğini hatırlatmakla yetinmiştir. Bunu yaparken başvurucunun gerçek ihtiyaçları dikkate alınmamıştır.

İdare mahkemesi, başvurucunun sağlıklı öğrencilere tanınan koşullara olabildiğince eşit şartlar altında, idare için aşırı ve orantısız yük teşkil etmeyecek şekilde, eğitimine devam etmesine izin vermek amacıyla olası çözümleri belirlemekten kaçınmıştır.

AİHM, ulusal yetkililerin ve özellikle üniversite yetkililerinin engelli öğrencinin eğitim hakkını diğer öğrencilerle eşit düzeyde kullanması için gerekli özeni göstermediklerine karar vermiştir.

Çatışan çıkarlar arasında adil bir denge kurulamadığını belirten AİHM, AİHS’nin  14.maddesiyle birlikte Sözleşme’nin 1. Protokolünün 2. maddesinin ihlal edildiğine hükmetmiştir.

Kararın künyesi: Enver Şahin/Türkiye, B. No: 23065/12, 30/1/2018.

Engelli öğrencinin eğitim hakkı konusunda AİHM tarafından verilen karar Büyük Daireye sevk edildi.

Son yazılar

İlgili Yazılar